2016. augusztus 26.

Budapesti birodalmak – nívós irodakialakítások a fővárosban

      Itthon újra felfutóban van az irodapiac. De milyen munkahely rejlik a városban sorra épülő irodaházakban, esetleg a faszádizmus mögött? Akad bőven olyan, mely a kvalitást egyaránt belsőépítészetében és berendezésében is szem előtt tartja.

   Diana Walker nem egy ikonikus fotóján Steve Jobsot munka közben pillanthatjuk meg. Hol a zseni káoszára jellemző irodai környezetben, hol mindössze egy lámpa fénye mellett, a padlón ülve látjuk a számítástechnika úttörőjét. Melyik akkor az ideális környezet? Amit Jobs képviselt alapvetően változtatta meg a munkahelyek mai berendezését, hiszen az IT szektor felemelkedése újfajta munkaigényt, új eszközöket, és ezúton új környezetet formált a dolgozók számára.
   Az irodák 20. századi mérföldkövei esetében a nyitott közösségi terek és a magánszféra megteremtése között ingadozott a filozófia. Gondoljunk a Frank Lloyd Wright által tervezett Johnson Wax Building nyílt belső magja (1937), és a Herman Hertzberger által tervezett Centraal Beheer (1974) faluszerkezete közti különbségre. Eberhard és Wolfgang Schnelle a változatos és nyílt terek fontosságát hangoztatták az 1960-es években. Később Hermann Millerrel az ergonómia fogalma is középpontba emelkedett, majd a korábban neki dolgozó Robert Probst vált híressé az ismert privát irodafülkék elterjedésével. A 21. század elejére ugorva, most ismét a közös terek vannak hangsúlyban, a számítógép előtt töltött hosszú órákat pedig minél egyedibb közeggel próbálják ellensúlyozni a dolgozók kreativitása érdekében.
      Ez az unikalitás iránti igény hamar klisébe torkollott és az ipari mennyezet, a raklap bútorok, vagy a csúszdák a szintek között sokkal inkább unalomig ismételt elemekbe fordultak át. Ezen felülkerekedve egyes országokban olyan ötletekhez folyamodtak, melyekben például egy iroda az erdő közepén kap helyet üvegkapszulában (Madrid, Selgas Cano iroda, Selgas Cano, 2007.), vagy lenyűgöző elemekkel rendezkedik be egy hegy belsejében (Stockholm, Pionen, Albert-France-Lanord Architects, 2008.).
       Magyarországon a rendszerváltástól kezdve beszélhetünk a mai értelemben vett irodaterekről. Az első ilyen célra tervezett, önálló épület a Hegyalja út 7-13. szám alatt álló Alag Center Buda épülete (Virág Csaba, Marillai Árpád, 1990) és a Múzeum körút és a Rákóczi út sarkán álló East-West Business Center (Zalaváry Lajos, 1991) volt, az ezredfordulóhoz közelítve pedig a bevásárlóközpontok és irodaházak ötvözetei is megjelentek (Lurdy Ház: A4 Stúdió, Gondos Attila, 1998, West End City Center: Finta József, 1999.) A válság 2010 körül éreztette hatását az irodabérlésben. Az utóbbi évek pozitív irányba mutató jelei viszont a megszokott alacsony belmagassággal, olcsó álmennyezettel és monoton bútorzatokkal ellentétben az élhetőbb, sokszínűbb belsőtereket is magukkal hozták külföldi mintákra.
Itthon is elterjedt a coworking, azaz közösségi irodaterek kialakítása különböző cégektől érkező emberek számára (pl. LOFFICE, Kortárs Építészeti Központ). Már tetten érhető a Hoffice gyakorlata, azaz valaki lakásán berendezett alkalmi közösségi iroda, de újdonságnak számít a coworking terek ötvözése kávézókkal. (pl. Coffice).
Google Budapest, Graphasel Design Studio-Behance
Skyscanner Budapest, MádiLáncos Studio
Skyscanner Budapest, MádiLáncos Studio
Most már itt is megcsodálhatjuk a Google irodák megkapó berendezési attitűdjét, mely jelen esetben a budapesti fürdőkből merített ihletet a Graphasel Design Studio-nak köszönhetően. Találunk példát csúszdára a Dealogic esetében, s egy színes, impulzív megoldásokat rejtő helyre: a Skyscanner Budapest kialakítására is. (MádiLáncos Studio, 2015.) Különleges sportlehetőségek tárháza is megfigyelhető a fővárosi főhadiszállások között. A FirstSite irodaház egyik szintjén - nem mellesleg az eredetileg műemléki Reáltanoda 8. lebontott, majd újjáépített homlokzata mögött - az Emarsys irodájában focibiliárd pálya szolgál kikapcsolódásra.
A fővárosban ugyan kialakultak irodacentrikus beruházási területek (pl., Váci út), de a belváros értelemszerűen még mindig a legfelkapottabb. Ez sokszor a városkép megbolygatását jelenti, azonban a frekventált hely a dolgozók érdekeit képviseli. A cégek vezetői saját autóval szívesen vezetnek ki távolabbi területekre, a legkvalitásosabb munkavállalók vonzásához mégis jól megközelíthető helyen érdemes építkezni. Műemléki architektúrában impozánsabb is lehet a berendezkedés, ehhez viszont rendkívül érzékeny belsőépítészet szükséges. Tanulságként szolgálhat a régi Légrády-palota, ma Eiffel Palace nagyszabású projektje. A meggyőző rekonstrukciókba fektetett energia ellenére a teljesen új belsőszerkezet a leglehangolóbb irodaházak anyag és formakultúrájával él.
Nem szükséges mindig bontani. Ashtonban nemrég egy ház a házban koncepció épült meg a régi fürdő komplexum falain belül. Itthon a Minusplus építészei hasonlóan tették a hangsúlyt régi és új feszültségére a hajdani Terézvárosi Telefonközpontban, a mai Merkúr palotában. A kézi kapcsoló teremben élénk kontrasztot jelent a Prezi.com színes mobil, már-már az említett klisékkel operáló enteriőrje.
Prezi Budapest, Prezi
Kvalitásos birtokbavételről beszélhetünk az Ustream budapesti központjának esetében. A szinte irodaspecialistának is mondható MádiLáncos 2014-ben rendezte be a Párisi Nagyáruház felső szintjein helyet foglaló cég bázisát, mely remekül prezentálja előnyeit az újépítésű irodaházak átlag architektúráival szemben. Nagy belmagasság, minőségi anyagok és a színhasználat ízléses határai jellemzik a designkultúrát. A munkaasztalok az ablakok mellett csoportosulnak, a kialakítást pedig a mindenütt visszaköszönő tangram minták dinamizálják. Ezekre több egyedi tervezésű bútor reflektál, s harmonizál a korábban a Tiba Stúdió által kiépített, ma a közösségi tereket magában foglaló kristály búrával is.

Ustream Budapest, Europa Design
Ustream Budapest, Europa Design
Ustream Budapest, Europa Design
A fővárosi Piarista Központ legszebb kilátásával is bérelhető irodák büszkélkedhetnek. A felújítást az M-Teampannon és a Kollektív Műterem építészei jegyezték 2011-ben, melynek keretében a „B” épület tetőterében kiadható funkciót szándékoztak elhelyezni. A nagy belmagasság alatt üvegkubusok kaptak helyet két szinten, s mindezt egy régi fedélszéket megidéző látszóbeton födém koronázza meg.
Budapesti Piarista Központ bérirodái, Kollektív Műterem
A Neuschloss Kornél által 1914-ben tervezett Lipótvárosi Gáztartó Állomástelep Központi Műhely-és Raktárépülete még Tima Zoltán építészetével alakult át Riverloft irodaházzá 2008-ban. A különálló portaépület csak később, 2010-ben lett felújítva. Utóbbit a Fitout tervezőiroda vette birtokba és építette ki attraktív irodává. Az új design felszabadította az alaprajzot, s a padlásteret galériaként integrálta az alsó szinthez. Kihasználták a téglafalakat, akárcsak a padlás látható szarufáit és kötőgerendáit. Tovább csiszolták ezt az esszenciát korrodált vasakkal, egy emelőcsigával, de egyenrangú résztvevőként van minden más kiegészítőben jelen a modern hangnem is.

Fitout iroda, Fitout
Fitout iroda, Fitout
Nem szabad elfelejteni, hogy az újépítésű irodaházakon belül is ébredezik a kvalitás a belsőépítészet iránt. A Residence épületén belül foglal helyet például a W.UP banki szoftverek tervezésével foglalkozó cége. Sűrű, gazdag textúra feszül viszonylag kis területre itt, ahol minőségi anyagok dominálnak a beton, tükörrel burkolt pillérek és a tölgyfa tekintetében. A bútorok gondosan összeválogatott - köztük a Vitrától is rendelt - darabok. Dékány Annamária belsőépítész hatásosan mozgat meg minden síkot, s a válaszfalakat úgy alakította az eredetileg osztatlan alapterületen, hogy az egy izgalmas felfedezőutat biztosítson mindenki számára. A falakat MSL grafikus művész Minotaur and the six virgin at the Riviera (2014) művének egy-egy részlete díszíti.

W.UP, a szerző fényképe
W.UP, a szerző fényképe
W.UP, a szerző fényképe
A Lechner Ödön fasori K&H irodaház ügyfélszolgálati tere szintén kulcsfontosságú precedens. A Finta és Társai Építész Stúdió építészei által tervezett épület földszintjén futurisztikus térrel találjuk szembe magunkat. A stílusához ugyanakkor hozzátartozik a puha vonalak organikus hangvétele is, melynek legnagyobb faktora egy gombaként felfutó fényforrás. Ez a momentum a Johnson Wax Building oszlopainak korántsem hamisító, de egy Amerikától nagyon távoli irodahelyiségben való szerény megidézése.

K&H Lechner Ödön fasori bankfiók, a szerző fényképe
K&H Lechner Ödön fasori bankfiók, a szerző fényképe
A cikk szerzője: Pleskovics Viola
A képek szerzői, illetve tulajdonosai a képaláírásokban feltüntetve.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése